H magasin for humanisme
forside
Marte Spurkland
Redaktør H magasin

Hva tenker du på når du våkner klokka 04?

I vargtimen er det mye som blir vrient.

Tidligere i vår samlet vi venner, kjente og vilt fremmede til Hodelykt Live på Litteraturhuset i Oslo.

Et arrangement hvor vi snakker om det vakre og vanskelige ved å være menneske, akkurat her og nå.

I løpet av kvelden spurte vi de fremmøtte om vargtimen. For vi vet at rundt klokka 04 på natta, kan små ting fort vokse seg store. 

Det er døgnets mørkeste time, den siste før morgengry. Om du er blant de som innimellom har det med å våkne akkurat da, vet du at det ikke er noe morsomt.  

Fra gammel nordisk folketro fikk tidsrommet mellom 03 og 05 navnet vargtimen. Kanskje fordi det er ulvenes tid på døgnet, mens vi mennesker helst skal ligge trygt hjemme og i dyp søvn. 

Og ifølge Ingmar Bergman (i filmen Vargtimmen, 1968) er det i denne klokketimen flest mennesker dør. Medisinsk forskning er ikke helt enig med ham, men det stemmer at menneskekroppen ofte er på sitt mest nedkjørte rundt 04.  

Så: Hvilke tanker går gjennom hodet ditt om du våkner da?  

Det var ett av tre spørsmål vi stilte på en liten papirlapp som vi delte ut til de som kom på vår aller første Hodelykt Live.  

For vi (H magasin og Humanist forlag) vil ikke bare vise fram det vi driver med, vi er nysgjerrige på dere der ute. Jo mer vi vet om dere, jo bedre innhold kan vi lage for dere, om dere og til dere. 

Det var frivillig å svare, selvsagt. Og vi ba ikke om noens navn. Kanskje var det derfor en del av de som valgte å svare var såpass åpenhjertige?  

Dette kommer nok ikke som et sjokk, men: Du som også våkner lenge før vekkealarmen gjør det, skal vite at du ikke er alene. I mange andre senger ligger det også noen vrir seg. Kanskje tenker de i samme baner som deg.  

“Fotball eller jobb, dessverre”, var et av svarene. 

Jeg gjetter at det ikke er Glimt hen holder med. Eller er det spenningen som vekker hen? 

Jobb er en gjenganger for de ufrivillig våkne. Ofte i selskap med andre ord, som: logistikk, neste dags agenda, problemer og utfordringer i arbeidslivet.   

Relasjoner er også en gjenganger. Noen bekymrer seg for barna sine, andre for foreldrene. En sier rett ut at hen grubler over hvordan hen kan gjøre livet lettere og bedre for andre.  

At verden går til helvete”, skriver en.  En gjør det kort og svarer: “Døden”. 
"Alle grusomme ting og at jeg MÅ klare å sovne igjen.” 
“Hvem er jeg, hva skjer nå - hvorfor våkner jeg! Jeg vil ikke!  
“Jobb, problemer, hva jeg sa da jeg var 10 år.” 

En oppsummerer slik: “Ting som aldri virker så farlige dagen etter”.  

Vi pleier å si at når vi går inn i mørket, tar vi med oss hodelykt. Vi vil heller være konstruktive enn å gå oss vill i alt som er skummelt og vanskelig. 

Det er også tanken med Hodelykt-arrangementene. På denne første kvelden spente temaene fra sjekking på nett, til sex med funksjonsnedsettelse, awe-opplevelser, EU og skilsmisselåter. 

Det ble en så bra kveld! Takket være de gode folkene som medvirket, både på scenen og i salen. Du kan se et opptak av arrangementet her, hvis du vil. 

I vår lille undersøkelse om vargtimen ligger håpet i svarene fra de som sover godt. Det er mange av dem også, og om de skulle våkne klokka 04 tenker de for eksempel:  

Mmm. ... deilig å ha 4 timer til i senga”.  
“At jeg kan sove litt til.” 
“At jeg må tisse, mest sannsynlig. Nærhet til toalett er også viktig nærhet!” 

Neste gang jeg våkner i vargtimen, skal jeg prøve å bytte ut det meningsløse hodespinnet mitt med tanker som dette. Og om det ikke går, vet jeg i hvert fall at jeg vi er flere som spinner – det gjør mitt eget spinn litt mindre farlig.  

Aller mest inspirasjon fant jeg i en klokka 04-tanke skriblet ned av en som var på Hodelykt Live:  

“At det er midt på natten, og hvis jeg må opp så kan jeg se på stjernene.”